tisdag 20 november 2007

Emelie, Hanif, Carl - Människor i fokus

Jag ska börja kvällens inlägg med att skriva om Emelie - Vi lärde känna varandra förra hösten när vi båda två skulle börja tre spännade år på Tullinge Gymnasium i OP06A. Efter ett par veckor lämnade ju jag som bekant OP06A för Nv06C. Hur det bytet blev går ju att diskutera, men om jag skulle få möjligheten att göra samma val igen, så hade jag bytt - utan att tveka!
Inte för att jag ogillade op, men för att Nv kändes mer som "min grej" på nåt sätt, även fast OP egentligen är mer min grej. Konstigt konstigt.

För att nu börja blogga om dagen, det blev inte Mikael Eriksson (m) som besökte oss idag på samhällslektionen utan Hanif Bali. Mycket trevligt! Äventuellt kanske trevligare än om Mikael hade kommit?
För er som inte vet, Hanif är Moderaternas webansvarige och även aktiv inom Muf. Av den anledningen kan jag faktiskt tänka mig att han är mer "jordnära" än partisterna. (Som vi kallar de "äldre" inom partiet)

Efter skolan inväntade jag, både Douglas & klockan, innan vi började röra oss upp mot Hantverkargatan för att fira Barnkonventionen. Dock bestämde vi oss när vi var rätt nära, att istället röra oss ner till Riksdagshuset och lyssna på en interpellationsdebatt med mr. Carl Bildt.
Interpellationen (frågan) var ställd av Kalle Larsson (v) och jag måste säga att jag aldrig slutar förvånas hur otroligt okompetent den mannen är. Ser faktist honom som en eventuell partiledare för Vänsterpartiet, de brukar ju ha en förmåga att välja de mest okompetenta.
I detta fall skulle jag vilja undanta Gudrun Schyman, som enligt mig oftast är rätt påläst.

Efter Carl Bildts slutanförande tog Beatrice Ask (m) vid och jag & Douglas tackade för oss och gick. Jag åkte hem, och han tillbaka till skolan för att åka hem med en kompis.

Ska också passa på att säga att jag sällan pratar så mycket politik på en dag som idag, efter att Hanif hade gått så blev det tydligen jag som fick stå för svaren. Det rörde främst Irakfrågan, vilket också var just det som interpellationen handlade om senare på dagen. Högst intressant fråga, men samtidigt väldigt viktigt att komma ihåg vad det faktiskt handlar om. Till exempel, att majoriteten av den irakiska befolkningen ville att USA skulle komma in och störta Saddam. Man ska också komma ihåg att det media kallar för ett krig, i själva verket inte alls är något krig. Det existerar inget irakkrig såsom alltför många väljer att uttrycka sig.
Det viktiga i denna fråga är just att ett "krig" är något där två stater "slåss" mot varandra, så ser inte situationen ut i Irak. Där är det nämligen enbart USA som har aktiva militärer.

Imorgon blir det fullt upp som vanligt, blir att söka jobb imorgon! På McDonalds, mer information om hur det gick följer under morgondagen!
Blir också att fram emot eftermiddan röra sig upp på Valhallavägen för det sedvanliga Muf-fikat, morgondagens gäst blir Per Westerberg (m), talmannen i egen hög person!
Därefter blir det att snabbt dra sig ner mot Blå Hörnet och lyssna på miljöpolitik med Sofia Arkelsten. Måhända roligare än det låter, vi får som sagt se.
En rapport om detta antar jag också följer under morgondagen!

Nu blir det att dra sig mot sängen för att, som Emil säger, "Sussa kudden".
Ska bara dra en liten rolig historia som Max drog för mig ikväll:
"Omvänd psykologi + Kemtvätt = Ren psykologi"

2 kommentarer:

Anonym sa...

JAG ÄR MED, JAG ÄR MED, JAG ÄR MED :D

Anonym sa...

Om det bara är en part i ett krig som egentligen krigar så är det inte ett krig, det stämmer. Det kallas för förtryck.

Var min kompis Johan som kom på hälften av det där skämtet.