tisdag 18 mars 2008

Liten tankeställare

Jag messade med Max under kvällen också, efter den vilda diskussionen.

Max: Bara för säkerhets skull, du är ju inte helt 100 idag...;) Lova att tänka på det. Jag och Bladet kan ju inte ha fel...

Joakim: Alltså vi kan fortsätta diskutera om du vill. För jag vet att jag har rätt. Ni tänker i tärningsmodellen...

Max: Försök inte. Vi tänker enligt verklighetsmodellen. Välj ett väl (ska stå tal) mellan 1 och 50'000...

Joakim: Du är verkligen dum på riktigt nu alltså. Har man TVÅ alternativ, är chansen 50%, inget annat - punkt.


Som en notis för läsarna, Vi diskuterade sannolikheten om man öppnar rätt dörr, när det bara finns två kvar.


Ska bara påpeka en sak också. Om jag har fel så fine, då kan jag erkänna det. Men när man diskuterar något, och den andra inte lyssnar alls på vad man säger så känns det bara patetiskt. Att den/de personerna går till personangrepp är bara ännu tråkigare. Jag tycker man ska hålla sig till ämnet, inget annat. Att jag läser Matte B och de två andra läser Matte D betyder inte att jag är helt dum i huvudet. Right?
Jag hoppas verkligen att ni ändrar er inställning till dessa saker, för jag gillar er båda. Men trodde att ni skulle klara lite mothugg utan att gadda ihop er för att sedan så totalt såga mig. Okej att såga mina åsikter, men inte mig som person.

Låt det här bli en tankeställare till er alla som läser det här.

5 kommentarer:

Anonym sa...

oj vad du låter arg.

Anonym sa...

inte lyssnar alls"...
Vem var det som inte lyssnade?
Dessutom har du vinklat frågan, här på din blogg...
Och du brukar tåla grövre skämt än att du läser lättare matte än oss. Suris! :P

Anonym sa...

shit upprörd? jag läser visserligen matte A-light. men jag tycker du har rätt. eller du HAR rätt xD Varför skulle det vara större chans att man öppnar fel/rätt dörr?

Anonym sa...

Men nu får du väl ta och ge dig?! Det var inte ens samma fråga!

För intresserade; besök "The Monty Hall problem" på Wikipedia. Det Joakim hävdar är att du lika gärna kan stå kvar vid din valda dörr, och då ha lika stor chans att vinna bilen som ifall du byter.

Hur mycket kan man vinkla en fråga egentligen?! FELCITERING av mig och Max!

Anonym sa...

Och rätta mig om jag har fel, Joakim; Var det inte du som bjöd in Max för att ni skulle kunna gadda ihop er mot mig?