torsdag 11 oktober 2007

Moderatmötet & tryckfrihet

Satt uppe till 4 igår och skrev Samhällsarbetet om de politiska partierna, och ska väl ärligt erkänna att jag inte är speciellt nöjd med resultatet - något jag bara har mig själv att skylla, för jag hade kunnat skriva det bättre om jag inte hade skjutit upp det!
Men verkar på nåt sätt ligga i min natur att skjuta upp allt, tyvärr.

Har kommit hem för drygt en timme sedan, var på Moderatmötet, i sedvanlig ordning i Schnöfeldtska Praktsalen i Gamla Stan.
Det var ett väldigt givande möte, eftersom de gick igenom väldigt mycket politisk historia och att statsskulden från 1960-talet inte alls berodde på att det var borgerligt styre, utan berodde på en reform som Socialdemokraterna hade infört. Konstigt det där att pressen alltid väljer att tolka det i ett perspektiv där det är negativt för Moderaterna. Trots att tidningarna har mycket att tacka de borgerliga partierna, som inte vill beskatta allt som bara går att beskatta, och därmed är det inte svindyrt att driva en tidning i Sverige.
Måhända att Socialdemokraterna har styrt landet aningen för länge, och därmed också lyckats kunna påverka genom alla tider vad som ska tryckas och inte tryckas. Trots att det står i två grundlagar att vi har tryckfrihet resp. yttrandefrihet i Sverige, varav tryckfrihetslagen har sina rötter ända tillbaka till 1766. Vilket är otroligt länge, och detta går att jämföra med att USA utropade sig som självständiga 1776, alltså 10år EFTER att Sverige instiftade grundlagen om tryckfrihet.

Angående den lagen, så lyftes den fram idag under samhällslektionen, och en miljöpartist var ju så klart tvungen att uttrycka sig och ansåg på ett väldigt lättvindigt sätt att vi kan rucka lite på den här lagen och börja censurera bort otillåten reklam, alltså sådan som riktar sig till barn.
Nackdelen är ju bara det att om man en gång tillåter att censurera något i svensk media, så är risken stor att det fortsätter och man tycker att man kan fortsätta censurera reklam, och senare kanske det leder till att man börjar censurera nyheter. Det kan i slutändan leda till att staten styr allt som tidningar och annan media får publicera, och då är det farligt!

Men men, nu ska jag iaf hoppa i säng!
Är vääääldigt trött. God Natt^^

Inga kommentarer: