onsdag 17 oktober 2007

Lång onsdag....tydligen

Har varit en riktig politikdag, då partiledardebatten började 9.30 idag. Både svt 24, och svt 2 direktsände ju denna. Tyvärr missade jag dock stora delar av denne, men fick ändock se sista timmen av detta i lugn och ro med en kopp kaffe, trodde jag!
Men det visade ju sig att det skulle bli allt annat än lugn och ro med att kolla på denna debatt, för Lars Ohly fick ju ordet. Det här är en människa jag verkligen inte kan förstå mig på, han står först och säger att han är emot privatisering och att flera aktörer ska konkurrera på samma marknad. I nästa andetag säger han att han är för fritt val inom ex. vården.

Då frågar jag mig Lars Ohly, hur tänker du? Om du först ser till att allt som heter konkurrens inte får existera i ditt Sverige, så kan ju inte heller vårdtagaren få bestämma vilken aktör denne vill få sin vård utförd av. Detta är en ekvation som inte går ihop för mig, för om man ska kunna välja vårdgivare så behövs det väl ändå konkurrens på det planet, inte sant?
Dessutom så leder ju konkurrens till att aktörerna på denna marknad jobbar hårdare för att vara bäst, vilket leder till en bättre vård i det här landet.

Hur som helst, personligen har jag också ägnat ett par timmar till politik, och då menar jag inte bara titta på en timmes partiledardebatt. Det blev ju det sedvanliga Muf-fikat som hålls varje onsdag, dagens talare var den alltid lika beundrade Fredrik Schulte. En fantastisk talare, och jag tror helt klart att vi kommer se mycket av honom i framtiden! Idag sitter han ju som ordinarie medlem i Skatteutskottet och ser till att sänka skatterna, samtidigt som han är suppleant i näringsutskottet (?). Dock anar jag att han kommer få mycket mer betydande roller efter valet 2010, förutsatt att vi vinner valet alltså.
Efter Muf-fikat bar det vidare ner till Gamla Stan för att avsluta steg 2 i utbildningen. Kändes väldigt skönt att steg 2 är avklarat, och detta leder ju till att del 3 nu kommer inledas inom kort. Detta kommer dock ledas av den lokala föreningen, som för övrigt kommer kontakta mig inom de närmaste 3 veckorna.

För att absolut inte glömma, så måste jag ju tillägga att jag mötte upp Douglas på T-centralen 16.35 för att sedan slå följe till både Muf-fika & Moderatutbildningen. Douglas kommer nog antagligen att bli medlem i Muf innan denna vecka är slut, det är åtminstone det intrycket jag fått hittills och också något jag kommer jobba för.

Imorgon väntar mingelkväll med Muf, ska försöka få med mig Douglas även på detta, lär nog bli en rätt lugn tillställning och lär nog främst gå dit bara för att visa sig. Samtidigt tror jag detta skulle vara en bra språngbräda för både mig & Douglas att avancera inom politiken. Verkar som att vi båda har ambitionerna för detta. Hur som helst, allt beror på hur morgondagens skolschema ser ut. Dvs om vi har idrott eller inte. Har vi idrott slutar vi 17.00 och har vi inte slutar vi 13.00. Anledningen till att man blir tveksam och delvis lite hoppfull kanske till att inte ha idrott, är för att denne varit inställd hela veckan hittills.

Nu ska jag dra mig tillbaka och sova, blev ett lång inlägg det här!

1 kommentar:

Anonym sa...

En av mina kompisars kompisar har slickat Lars Ohly i ansiktet! :P

(Inte visste jag att du ville bli politiker, jag har lärt mig något idag).