söndag 7 oktober 2007

Det spelar ingen roll vad du tänker, det är vad du gör som räknas

Oavsett vem som vinner melodifestivalen, oavsett vem som vinner valet 2010, så måste Sverige börja ta det här med kriminalitet på högre allvar. Det går inte att det på var och varannan fest ska vara någon som råkar illa ut, och inte bara på fester - även för de som väntar på bussen! Faktum är det att våldet inte har samma smärtgräns som den hade för 50 år sedan. Då ansåg folket att om någon ryckte väskan av en gammal dam var bland det värsta som kunde ske vid busshållsplatsen, idag är det vardagsmat. Idag reagerar vi om någon blir ihjälslagen på en fest på Kungsholmen, speciellt om killen är 16 år gammal och fortfarande går på gymnasiet, och inte ens har hunnit bli myndig.
Jag har följt denna händelse rätt duktigt, men jag måste säga att det som verkligen fick mig att haja till och bara sitta med öppen mun och stirra rakt fram var följande:
"I morgon skulle han ha fyllt 17 år"

Då slog det mig, att killen är ungefär två veckor yngre än mig och blev ihjälslagen bara för nån dag sedan. Vad är det här!?
Jag menar, jag är 17 år, och ska inte under några omständigheter behöva läsa i kvällspressen att en kille i min ålder, i samma stad som mig, har blivit misshandlad till döds!

Jag tror inte det här är ett problem för politikerna, utan det här är helt klart ett problem för den enskilda individen. Det är upp till var och en att börja ta ansvar för sina egna handlingar, och inte bara ignorera när man ser en medmänniska bli misshandlad. Man kan inte bara stå passiv i de situationerna! Man måste ingripa! Även om det kanske innebär att man själv blir misshandlad, men av just den anledningen ska man inte ingripa själv, utan istället kanske gå på dessa idioter tillsammans!
Det är på det sättet vi kommer få ett lugnare samhälle, om vi vågar ställa upp på varandra!

Så följ nu mitt råd, ställ upp på varandra - kanske inte i precis alla lägen, men åtminstone i de lägen där det verkligen gäller. Det betyder mycket mer än man tror, och du kommer för evigt att vara ihågkommen för att du ställde upp på din polare.

Inga kommentarer: