torsdag 7 januari 2010

Vargslakt, nej tack

Det pratas för fullt nu i dagarna om vargjakten som pågår i Sverige. Jag motsätter mig denna vargjakt eftersom jag faktiskt inte ser någon poäng till den. Det bor drygt 200 vargar i Sverige idag, eller 250 om vi ska räkna högt, och det tycker inte jag är ett speciellt stort problem för mänsklighetens överlevnad. Att besluta sig för att skjuta 10% av denna lilla skara, alltså 27 stycken tycker jag bara låter dumt. Vi har idag problem med att vargstammen är för liten och inavlad, ändå ser man det som en lösning att skjuta fler? Nej, det går inte ihop..

Problem har det också blivit, i Gävleborg sköt man två föräldrar till åtta små vargvalpar. Hur kommer det gå med dessa valpar nu? Hur ska de lära sig hur jakt fungerar, vad de ska akta sig för osv. Nej, det här är bara oförsvarbart! Man borde inte skjuta en art som redan är så liten som vargstammen är. Källa här är svt Gävledalas kvällssändning 20100106.

Inga kommentarer: