torsdag 13 december 2007

Även kyrkan

...har idag ringt in julen. När jag kommer ut på vasagatan på morgonen hör jag hur Klarabergskyrkans klockor slår och slår, jag antar att detta beror helt och hållet på att det råkar vara lucia idag. Man hälsar således julen välkommen. En högtid som är den absolut största tradition vi har i västvärlden idag, som mer och mer flyttas från kyrkan. Men man kan ju fråga sig varför? Är det möjligtvis så att folk inte längre tror på något som folk har trott på i nära 2000 år?
Verkar ju lite otroligt om man frågar mig, men det skulle kanske kunna vara så att folk helg enkelt inte vill vara kopplade till en organisation som föraktar en tiondel av jordens befolkning, och kanske till och med mer än så?

Jag talar självklart om jordens alla homosexuella. Det finns idag runt 10% som är öppet homosexuella, och idag föraktas av en av västvärldens största organisationer. Otroligt att kyrkan inte kan ställa sig i ledet och helt enkelt acceptera att världen inte ser likadan ut som den gjorde på Jesus tid.... Eller stopp ett tag, vi kanske ska reda ut saker och ting, var det inte så att det faktiskt fanns homosexuella redan då? Om inte jag missminner mig helt så var väl en av Jesus närmaste vänner homosexuell..?

För att återgå till kyrkan som helhet, så kan vi ju också komma ihåg att kyrkan genom alla sina år som den största centrala makten i världen har låtit avrätta tusentals människor pga en hel massa olika anledningar, däribland att många var naturvetenskapsmän. Intressant, men detta kan bli långdraget. Dessutom måste jag gå, bloggar mer sedan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kyrkan har fungerat som ett maktmedel.
Och som ett maktmedel har de satt stopp för saker folk, och främst de själva, inte gillade.
För att religionsutövare ska håll sig till att utöva sin religion så ska de inte ha makt. Sv. kyrkan gör faktiskt bra ifrån sig, trots att de har svårt att acceptera homosexuella. Men det kommer, ska du se.

Anonym sa...

Julen handlar om Jesu födelse, gemenskap och samhörighet... nej vafan... julen handlar om JULKLAPPAR!