fredag 14 december 2007

Fredag morgon!

Då sitter man på den här lektionen som i folkmun troligen kallas "Digital Bild". Personligen föredrar ju jag att kalla den "lekstuga". Detta eftersom mer än halva klassen sitter vid datorerna och spelar diverse spel för att på så vis undvika att utföra det jobb som förväntas av oss. Man skulle visserligen kunna fråga, vad förväntas av oss? Jaa det var ju just det - ingen vet!
Dock hörde jag nyss att det åtminstone är en i min klass som kommer få MVG i slutbetyg, det är visserligen endast han & en till från F4 som har varit och betygssnackat än, så mycket hinner ju hända!

Alldeles nyss spelade även jag ett spel kallat "McDonalds Videogame", lite smått underhållande faktiskt i den annars så grå vardagen.

Ska väl kanske passa på att redan här utfärda en liten politikvarning innan jag fortsätter. Detta på begäran av läsarna, och enligt min räknare så verkar ni ju faktiskt vara fler än vad jag trodde! Väldigt roligt det.

Tänkte bara sammanfatta det nya EU-fördraget som igår skrevs på av statsminister Fredrik Reinfeldt (m) & EU-minister Cecilia Malmström (fp), det kommer innebära att Sverige, tillsammans med de andra 26 EU-staterna få en gemensam president respektive utrikesminister. Detta eftersom man anser att det "gamla" systemet där olika länder blir s.k. ordförandeländer är lite förlegat, och kanske funkade bra när det systemet infördes, dvs någon gång för en så där 30år sedan. Då ska man också komma ihåg att EU inte alls såg ut såsom idagsläget, främst kan man väl säga att skillnaden är att vi idag är många fler länder!
Att vara närmare 30 länder som alla ska vara ordförandeland med jämna mellanrum kanske blir lite krånligt.

Man skulle också kunna se detta som avlastande för både statsministrar & utrikesministrar så att de kan få fokusera mer på sitt land istället för att i tid och otid bli störda av alla dessa olika möten och liknande som de är bjudna på. Detta skulle eventuellt i praktiken kunna innebära att vi kanske skulle kunna få se mer av Fredrik Reinfeldt i sverige, på sveriges gator och torg, istället för att få se honom strosa runt i Bryssel.
Icke att förakta Bryssel, för det är dock en av de bästa beslut Sverige har gjort när vi gick med i EU - men samtidigt ska vi komma ihåg att de svenska väljarna väljer vilka som ska styra Sverige, inte Bryssel.

Nåja, det om detta så långt. Nu ska jag läsa Bildts blogg och sedan får vi se hur resterande timma spenderas, kanske med att göra lite nytta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken ära - du har länkat min blogg!

Joakim sa...

@ Anna; Självklart! Hoppas ju att du ska fortsätta blogga =)